17 juni 2013

5:2 metoden

Ja ska vi tro att detta ska vara den sista metoden i lyckan efter den optimala vikten, nej jag tror inte det. Länge har det pratas om 16:8 vad det gäller periodisk fasta. vilket betyder att man har ett matfönster på 8 timmar och fastar i 16 timmar. Flera LCHF bloggar förespråkar gärna denna metod och flera som tränar på elitnivå eller i närheten använder sig också av detta.

Jag har provat det ett tag och det fungerade bra, inte så att jag gick ner i vikt eller så utan mera att jag inte fokuserade mig så på mat 6 gånger om dagen. Har man bara 8 timmar på sig att äta så blir det ca 2 mål mat om dagen ev ibland ett mellanmål också. Men mera hann man banne inte äta.

Med 5:2 metoden så är det upplagt att man ska halvfasta 2 dagar i veckan, att jag säger halvfasta är för att man under den dagen ändå får äta 500kcal för kvinnor och 600 kcal för män. Detta kan man fördela på 1-3 mål under den dagen. Man väljer själv vilka dagar man ska "fasta" och vilka dagar man ska äta som vanligt. Dem som jag har pratat med och som använder denna metod för att gå ner i vikt lite fortare än vanligt har valt måndag och torsdag som sina "fastedagar"

Själv har jag som jag skrev tidigare kört 16:8 med goda resultat och skulle jag prova 5:2 så skulle jag ta lite från den metoden, nämligen att starta första målet vid 12:00 för att sedan under dagen ta ett mellanmål vid 16:00 och kvällsmat vid 20:00 och sedan var den dagen klar. Att börja dagen med frulle vid 07:00 och sedan fördelar upp dem andra målen måste vara jobbigare och ev så kanske man känner sig hungrig vid 18:00 på kvällen och har redan ätit det man får och då går man bananas i kylskåpet och så är man ur den fasen. Då får man ju börja om dagen därpå.

Jag ska fundera några dagar till på om detta är något för mig, kanske inte för att gå ner i vikt utan bara för att ha testat och se kan man träna som vanligt, påverkas man psykiskt och mår man bra?


Inga kommentarer: