24 juni 2013

Midsommar är äntligen över för denna gång

För mig betyder Midsommar och alla andra helgen M A T.
Jag älskar mat och äter gärna mat, mycket mat.
Andra är mätt på första portionen, för mig är det oftast bara ett smakprov på vad jag ska äta mera av.
Och denna helg var inget undantag.
Började torsdagen när jag anlände Örebro med ett besök på restaurang. Grekisk sådan eftersom vi båda två älskar grekisk mat och det var länge sedan vi spisade den typen av mat.

Fredag var det besök ute på landet med släkt och vänner, startade lite lätt med gröt på morgonen och en löpartur på 7 km (som tur var) sedan sill-lunch och den klassiska midsommartårtan.

Vid 20 tiden rullades grillen ut och det var dags att grilla och efter det bjöds det på efterrätt (en paj med vit choklad och philadephiaost) hur god och onyttig som helst.
På vägen hem sa jag till sällskapet att i morgon är det B I G N O N O till allt som har med socker att göra.
Vad gör vi då?


Jo vi åker till Nora som ligger ca 4 mil från Örebro och äter deras störst glass! Såklart! Men vad är det för fel??
Helt hopplöst, kan inte styra mig alls.
Kan inte tänka mig att ta en liten glass med någon smak, utan bestämmer mig helt sonika för att ta en favoritglass med glass, godis och grädde på toppen.

Som tur vad så njöt jag i allafall och den var god.
Väl hemma igen så blev det genast en PW på 8 km så lite försvann kanske då.

Åt på kvällen lite grillat kött och en stor balja med sallad, så det var i alla fall slut med galenskapen för den dagen.

Söndagen avslutade jag med frukost på Clarion med minsta barnet och hennes kille. gjorde i ordning en macka att ha på tåget hem och sedan hemma blev det ett par äggmackor (hårda) och ingen mer, en lång promenad i rask takt fick avsluta helgen och den hemska chocken med all socker som kroppen har fått gått igenom. Det var en välsignelse att vakna upp idag med fokus på fastan.

Älskar det verkligen, låta kroppen få lida för helgens bravader och skänka den en tanke att tänka sig för nästa gång den utsätter sig för detta, det är inte roligt att av-programmera kroppen från kolhydrater som den har fått i parti och minut i flera dagar.
Men jag har gjort det förr och vet att med vilja så går det.

Idag blir det kokt kycklingen med en balja sallad till.

Inga kommentarer: