10 mars 2011

Dag 2 av 2 del 3

Äntligen fick man då valuta för allt styr med denna smörgås.
Efter nästan 1 ½ vecka så har jag då bakat mitt första surdegsbröd på egen surdeg. Satte en surdegsgrund på vetemjöl som jag har matat med både vetemjöl och rågmjöl.
Igår gjorde jag en förgrund på den och mjöl/vatten som har fått jäsa över natten och idag har det knådats, vikits och jäst efter konstens alla regler och nu sitter jag här och njuter av min första smörgås gjord på mitt eget surdegsgrund och det var magiskt gott!
Jag vet inte om det är helt korrekt i sin konsistens, det ska ju vara en massa hål och så..Men den har iallafall en skorpa som heter duga. Stenhård och så har den även fått färg, men det skulle den ha..Bara att jämföra med Pain de Martin.. Hädanefter kan ni kalla min Pain de Taina

Men vad ska jag göra med allt bröd som blev över?
Kan ju inte äta smörgås morgon, middag och kväll. Speciellt som att jag dessutom inte äter kolhydrater. Men nu kommer jag iallafall att äta en frukostmacka av mitt bröd och ta yoghurt på kvällarna istället. Lite bröd kan man ju inte dö av, för det var så gott att jag skulle inte vilja vara utan det igen. Ja så kan det gå...








Inga kommentarer: