04 mars 2011

Mitt nya projekt

Men alltså det är egentligen bara vatten och mjöl i en burk.
Och ändå så är det så invecklat och lite omständigt hur man ska få den att överleva, eller slippa att den möglar.
Jag snackar förstås om min surdegsgrund.
Har kollat på nätet och på youtube och det finns rätt så många sätt att göra den på.
Jag gjorde den på mjöl, vatten och rivet äppel för att få igång jäsningsproceduren. Men om det funkar det har jag ingen aning om.
Idag är det dag 2 och den ska matas idag och ruskas morgon och kväll.
Men om jag kollar på andra sidor så ska den inte matas förrän imorgon och då bara med mjöl och sedan med mjöl och vatten dag 4.
Men det receptet som jag har följt så ska den matas med mjöl och vatten idag och sedan vila fram till dag 4
Jag kanske gör en liten habrovink tror jag och låter den fortsätta vila idag och matar den med bara mjöl imorgon och sedan dag 4 på morgonen får den både mjöl och lite vatten
Kul att ha ett projekt att pyssla med, ska bli så spännande när jag ska baka mitt första bröd, vilket kommer passande nog när jag har min beredskap nästa vecka.

Inga kommentarer: