03 januari 2014

Fröknäcken med pepparkskrydda

Dem är verkligen försvinnade god mina fröknäcken, förra gången gjorde jag två satser av dessa knäcken. Den ena med pepparkakskrydda och tranbär. Den andra med flingsalt och båda sorterna är lika god på sitt sätt.

Jag använder gärna den med pepparkakssmak till kaffet, och den andra som en vanligt macka med lite smör och ost på.

Hittade grundreceptet på 56kilo.se och gjorde om det lite för att passa mig och mina behov

0,75 dl Solroskärnor
0,75 Sesamfrön
½ dl hela Linfrön
1/2 dl pumpafrön
1 msk Fiberhusk
½ dl kokosfett eller neutral olja (går att uteslutas)
2½ dl kokande Vatten
1 tsk Havssalt
3 msk pepparkakskrydda
Tranbär efter smak

Lägg bakpapper på en plåt.
Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.
Smält kokosfett i en kastrull, tillsätt vatten och koka upp.
Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt.
Häll omedelbart upp på en plåt med bakplåtspapper, sprid ut till en tunn kaka med slickepott.
Grädda på 150° i ca 45-60 minuter.
Ta ut och skär ut skivor med tex en pizzaskärare.
Sänk temperaturen till 80 grader och låt stå och torka i ett par timmar. Knäcket ska vara hårt, inte segt.

Fröknäcke med pepparkakskrydda och tranbär

Inga kommentarer: