06 januari 2014

Glutenfri köttfärspaj


Hittade ett recept på pajskal som passar mig. Helt fri från mjöl även om jag nu inte är känslig eller glutenintolerant så försöker jag att äta så bra mat som möjligt.

Såg att Caroline Ahlqvist som vann Hela Sverige Bakar gjorde den här pajen på Nyhetsmorgon för några dagar sedan och tänkte redan då att jag skulle göra den så snart som möjligt. 


Pajskalet
225gr 15+30 min

2 1/2 dl havregryn
1 1/2dl mandelmjöl
1 dl sojamjöl
125gr smält smör
1 dl kesella


Fyllning:
400g nötfärs
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl creme fraiche
1 dl soltorkade tomater, finhackade
2 ägg
1 dl riven ost
2 tomater

Blanda alla ingredienser till bottnen och tryck ut i en pajform.
Förgrädda skalet i 15 min.

Bryn färsen i smör tills den fått färg.
Krydda med salt och svartpeppar. Rör i creme fraiche och soltorkade tomater och koka ihop i 5 minuter. Tag av från värmen.

Rör ihop äggen lite snabbt och häll i färsen. 
Fyll pajskalet och strö över osten och lägg på skivad tomat. Grädda ca 30 min i nedre delen av ugnen.

Servera med en härlig sallad!

Inga kommentarer: